معرفی 14 ابزار برای تحلیل رقبا و سایت خودمان

@title


هیچ چیزی مثل یک به روزرسانی ناگهانی در الگوریتم گوگل، سئوکار ها رو سردرگم و نگران نمیکنه. به نظر میرسه که گوگل منتظره تا شما همه کارها رو انجام بدین، و همین که این اتفاق بیفته، یک آپدیت جدید ارائه میده، و شوربختانه تاریخ انقضای همه ی تلاش های شما فرا میرسه!

البته، اعتقاد گوگل اینه که این کار به نفع همه است و با هر تغییر در الگوریتم، یک قدم به نتایج جستجوی مرتبط نزدیک تر میشیم. با این حال، برخی از جنبه های ارزیابی سایت ها و نمایش آنها توسط گوگل، همچنان مخفی هستن. برای همین ابزارهایی وجود دارن که با استفاده از اون ها تقریبا میشه مثل گوگل و ربات های گوگل، به سایت خودمون نگاه کنیم.

در این مقاله با هم، 14 نمونه از این ابزارها را بررسی می کنیم؛ و چانچه شما هم ابزار بهتری به جز این 14 مورد سراغ داشتید ممنون خواهیم بود با ما در بخش نظرات به اشتراک بزارید تا ما و بقیه کاربران از تجربیات و دانش شما استفاده ببریم.

بهترین ابزارهای آنالیز سایت در سال ۲۰۱۹

1. ابزارهای WebMaster گوگل

2. Ahrefs

3. Woorank

4. سایت HotSpot

5. Check My Links

6. BuzzStream

7. ابزارهای حرفه ایِ Moz's

8. Linkody

9. کارتهای گزارشِ سئویUpCity

10. SEMrush

11. Screaming Frog

12. ابرازهای ارزیابی سئویFound

13. Remove'em

14. ابزارهای بررسی کلی سئوی Varvy

1. ابزارهای Webmaster گوگل

@title

هدف: تحلیل سایت

احتمالاً بهترین راه برای فهمیدن اینکه گوگل چگونه به سایت شما نگاه می کند این هست که این سوال را از خود گوگل بپرسید. یکی از ابزار های گوگل برای اینکار استفاده از Webmaster خود گوگل هست.

به عنوان مثال، ابزار Fetch as Google، به شما اجازه می دهد که یک URL را از زاویه دید گوگل ببینید. اطلاعاتی که در اختیارتان قرار می گیرند، می توانند به شما کمک کنند تا صفحه مورد نظر را برای رسیدن به نتایج بهتر تغییر دهید.

یا اگه سایت شما هک شده باشد، به شما پیغام می دهد و شما را از آن مطلع می کند.

@title

یک قابلیت عالی دیگرِ ابزارهای Webmaster گوگل، PageSpeed Insights هست. این ابزار SEO عملکرد سایت شما را از نظر سرعتِ بارگزاری در کامپیوترهای رومیزی و موبایل ها می سنجد. از آنجا که تعداد جستجوهای انجام شده از طریق موبایل از دسکتاپ ها پیشی گرفته، اهمیت سرعت بارگذاری صفحه برای کسب و کارهایی که میخواهند بازدیدکنندگانشان را حفظ کنند به صورت چشمگیری در حال رشد است.

در PageSpeed Insights به سایت ها امتیازی از 1 تا 100 داده می شود که تخمینی از عملکرد صفحه است. اگر این امتیاز 80 یا بالاتر باشد، یک امتیاز خوب محسوب می شود؛ امتیازهای بین 60 و 79 متوسط، و امتیازهای بین 0 و 50 پایین هستند.

2. سایتAhrefs

هدف: تحقیقات (بررسی های) مربوط به کلمات کلیدی

Ahrefs یک منبع پیشرفته SEO است که سایت شما را مورد بررسی قرار داده و اطلاعاتی از کلمات کلیدی، لینک، و رتبه آن تهیه میکند تا به شما کمک کند که تصمیمات بهتری درباره محتوای خود بگیرید.

3 تا از مهمترین ابزارهای Ahrefs عبارتند از:

• کاوش گر سایت (Site Explorer)، که عملکرد صفحات خاصی از سایتتان را به شما نشان میدهد.

• کاوشگر محتوا(Content Explorer)، که به شما اجازه میدهد صفحاتی را جستجو کنید که برای کلمات کلیدی خاص و یا موضوعات خاصی از عملکرد SEO خوبی برخوردارند.

• کاوش گر کلمات کلیدی(Keywords Explorer)، که برای کلمات کلیدی خاص، نرخ های ماهانه ی جستجو و کلیک را محاسبه میکند.

@title

وقتی که از کاوش¬گر کلمات کلیدی استفاده میکنید، Ahrefs یک "موضوع والِد" نیز تولید میکند.

این موضوع والد همانطور که در تصویر بالا و در زیر درجه سختـیِ کلمه کلیدی Keyword Difficulty میبینید، با توجه به کلمه ای که جستجو کرده اید انتخاب میشود. یک موضوع والد، کلمه ی کلیدی گسترده¬تری است که با وجود یکسان بودن مخاطبانش و پتانسیل رتبه بندیش با کلمه کلیدی مورد نظر شما، حجم جستجوی بیشتری نسبت به آن دارد – و با بهینه سازی پست وبلاگ و یا صفحه ی مورد نظر، بر اساس این کلمه،

از موقعیت SEO ارزشمندتری برخوردار خواهید شد.

3. سایت Woorank

@title

هدف: تحلیل سایت

تحلیل های عمیق Woorank به سئوکاران کمک میکند تا موقعیت های جدید بهینه سازی و بهبود را پیدا کنند. این تحلیل، عملکرد ابتکارهای SEO موجود در سایت، شبکه های اجتماعی و قابلیت استفاده را در نظر میگیرد.

@title

هر گزارش به 8 بخش تقسیم میشود:

• لیست کارهای لازم برای بازاریابی

• SEO

• موبایل

• قابلیت استفاده

• تکنولوژی ها

• شبکه های اجتماعی

• شبکه های محلی

• بازدیدکنندگان

4. گریدر سایت HotSpot

@title

هدف: تحلیل سایت

در سال 2007، HotSpot ابزاری به نام گریدر سایت را معرفی کرد تا در کشف موقعیت های و فرصتهای بهینه سازی برای موتورهای جستجو به کسب و کارها کمک کند. به دلیل تغییرات زیادی که از آن زمان تا کنون به وجود آمده است، یک نسخه ی جدید و بهینه شده از این ابزار ارائه شده است.

@title

گریدر سایت یک ابزار آنلاین است که بر اساس معیارهای زیر، گزارشاتی اختصاصی تهیه می کند:

• عملکرد حجم و سرعت بارگزاری صفحات و درخواست ها، و معیارهای SEO مشابه مورد تحلیل قرار می گیرد.

• آمادگی برای استفاده در موبایل بررسی می شود که سایت شما از نظر واکنش گرایی و تنظیمات مربوط به میدان دید، برای موبایل مناسب است یا نه.

• SEO بررسی می شود که سایت شما به آسانی پیدا می شود یا نه – چه توسط انسان ها و چه توسط رباتها. در این فرآیند، عواملی مانند عناوین صفحات و توضیحات متا در نظر گرفته می شوند.

• امنیت وجودِ ویژگی ها و اطلاعاتی مثل جوازهای SSL بررسی می شود. اگر از یک جواز SSL استفاده کنید، به بازدیدکنندگان خود اطمینان می دهید که نسخه ی واقعی و امن سایت شما را مشاهده می کنند.

تنها چیزهایی که برای شروع کار نیاز دارید آدرس سایت و یک ایمیل هستند. کافیست اطلاعات خود را ثبت کنید تا تحلیل انجام شود. پس از انجام عملیات، در عرض چند ثانیه، امتیازی از 1 تا 100 و گزارشی کامل و پر از جزئیات دریافت می کنید.

به غیر از گریدر سایت، HubSpot چند ابزار SEO دیگر ارائه میکند که در ازای پرداخت هزینه میتوانید از آنها استفاده کنید.

به عنوان مثال، در برنامه وبلاگ نویسی HubSpot، کاربران در حین تایپ کردن، پیشنهادات مربوط به SEO دریافت می کنند. این ویژگـیِ مفید، به عنوان یک کنترل برای تولید کنندگان محتوا عمل می کند، فارغ از اینکه مهارتشان در چه سطحی قرار داشته باشد.

مشتریان HubSpot همچنین به برنامه عملکرد صفحه، گزارش منابع و برنامه کلمات کلیدی دسترسی دارند. پلتفرم بازاریابی HubSpot ابزارهایی را برای جستجو درباره کلمات کلیدی، نظارت بر عملکرد آنها، ردیابیِ رشدِ جستجوهای ارگانیک، و تشخیص صفحاتی که ممکن است به صورت کامل بهینه نشده باشند را در اختیار شما قرار می دهد. تعداد معیارهایی که در این ابزارها بررسی می شوند، به بیش از 70 مورد می رسد و با احتمال بالایی (اگر نگوییم حتماً) اطلاعاتی را در مورد SEO در اختیارتان قرار خواهد گرفت که از دیدتان مخفی مانده است.

به عنوان یک مزیت، Woorank امکان دانلود آسان گزارشات را به صورت PDF برای کاربرانش فراهم کرده است. این باعث می شود که توزیع نتایج و ارائه مطالب در سطح شرکت به آسانی و ساده¬تر از همیشه انجام شود.

5. سایت Check My Links

@title

هدف: بهینه سازی لینک

برای اطمینان از اینکه لینک های روی یک صفحه – چه خارجی و چه داخلی – درست کار می کنند، به Check My Links مراجعه کنید.

این ابزار کار ویراستار را ساده می کند. به عنوان نمونه، سایتی مانند ویکی پدیا را در نظر بگیرید. صفحه ی ویکی پدیای انگلیسی برای کلمه "بازاریابی"، 711 لینک دارد. Check My Links علاوه بر اینکه در عرض چند ثانیه تعداد این لینکها را تشخیص داد، بلکه لینکهای معیوب را نیز پیدا و آنها را هایلایت کرد.

@title

این ابزار، لینکهای خوب را با رنگ سبز و لینکهای معیوب را با رنگ قرمز نشان می دهد، و به این ترتیب تشخیص لینک هایی که کار نمی کنند و یا دیگر فعال نیستند ساده می شود.

6. ابزار BuzzStream

@title

هدف: ساخت لینک

BuzzStream احتمالاً ارزان ترین روش مدیریت دسترسی شما به افرادی است که می توانند لینک های ورودی به سایت شما فراهم کنند.

با اینکه بک‏لینک ها از اهمیت زیادی در رتبه بندی گوگل برخوردارند، تلاش شما برای برقراری ارتباط در هنگام ساخت لینک، میتواند حسی مانند بازاریابی تلفنی داشته باشد.

با استفاده از BuzzStream، انجام تحقیقات درباره افراد مناسب، ساختن پیام های ایمیلی مناسب و ردیابی افرادی که درخواست لینک را پذیرفته اند ساده می شود. صفِ ساختِ لینک شما ممکن است به این شکل دربیاید:

@title

BuzzStream به شما کمک میکند تا افرادی که برای دسترسی کاندید کرده اید را بر اساس صنعت، و میزان فعالیتشان در شبکه های اجتماعـیِ مختلف بررسی کنید – تا بدانید که احتمال پذیرش درخواست شما توسط کدامیک از آنها بیشتر است به این ترتیب رتبه گوگل خود را بهبود بخشید.

7. ابزارهای Pro Moz

@title

هدف: تحلیل سایت

با اشتراک Pro Moz، همه ابزارهای مورد نیاز برای بهبود رتبه سایت خود را به صورت یکجا در اختیار خواهید داشت. ابزارهای تحقیقاتِ Moz مجموعه ی از امکانات را در برمی گیرند که میتوان از آنها برای تشخیص موقعیت های بالقوه SEO، ردیابی میزان رشد، ساخت گزارشات و بهینه سازی کلی تلاشهای SEO استفاده نمود.

به عنوان نمونه، ابزار تستِ Crawl از Crawler وبِ Moz به نام RogerBot برای تحلیلِ بیش از 3000 لینک موجود در یک آدرس استفاده میکند. وقتی که این کار انجام شد، کاربران، یک گزارش در قالب ایمیل دریافت می کنند که حاویِ جزئیاتِ هر یک از صفحات سایت است.

@title

به هنگام بررسـیِ عوامل تاثیرگذار بر قابلیت Crawl شدن سایت، مانند محتوای تکراری و تغییر مسیر (Redirect) ها، این ویژگی بسیار مفید است.

*Crawl توسط Crawler ها یا ربات ها انجام می شود. موتورهای جستجو از این رباتها استفاده کرده و با Crawl کردن اینترنت، سایتها و اطلاعات موجود در آنها را طبقه بندی می کنند.

8. سایت Linkody

@title

هدف: ردیابی بک‏لینک

بهترین راه تعیین نحوه عملکرد SEO خارج از سایت شما، این است که یک دید کلی از بک ‏لینک هایتان داشته باشید. با استفاده از واسط کاربری ساده Linkody، می توانید بک‏لینک هایتان را شناسایی، ردیابی، تحلیل و رد کنید.

در کنار این، لینک های شما در تمامی ساعات شبانه¬روز مورد بررسی قرار خواهند گرفت و تغییرات به شما اطلاع داده خواهد شد تا بتوانید در صورت شکستن یا خراب شدن یک لینک، بلافاصله اقدام کنید.

یک ویژگی دیگر Linkody، توانایی "جاسوسی" از بک‏لینک رقباست. کافیست آدرس رقیبتان را وارد کرده و اجازه دهید تا اطلاعات مربوط به این لینک جمع آوری شود. اطلاعات جمع آوری شده به شما کمک می کند تا موقعیت های به روز و با کیفیتِ برندتان را کشف کنید.

@title

این ابزار دیدگاه های مفیدی را از مهمترین معیارهای مربوط به ردیابی بک‏لینک ها، مانند ویژگی "rel"، وضعیت ایندکس های گوگل، Domain Authority سایت، امتیاز اسپم اسکور، رتبه الکسا و معیارهایی مانند اینها در اختیارتان قرار می دهد.

علاوه بر این، میتوانید گزارشات تهیه شده را با تیم و یا مشتریان تان به اشتراک بگذارید تا درک بهتری از نحوه توزیع بک‏لینک ها و فرایند لینک سازی شما پیدا کنند.

9. کارت گزارش بهینه سازی موتورهای جستجوی UpCity

کارت گزارش SEO که توسط UpCity ارائه می شود، به شما اجازه می دهد که سایت خود را با سایت رقبایتان مقایسه کنید.

@title

این کارتها موارد زیر را در بر میگیرند:

• تحلیل لینک تصویری از رتبه ی کنونی سایت شما در گوگل، یاهو و بینگ. رتبه ی شما بر اساس کلمه کلیدیِ اصلی محاسبه می شود. شما این کلمه را در هنگام ثبت اطلاعات مورد نیاز برای تهیه گزارش وارد می کنید.

• ساخت لینک یک بررسی دقیق و جزئی از تعداد سایتهایی که دارای لینکهایی به سایت شما هستند.

• تحلیل داخلی سایت بررسی میزان موفقیت شما در استفاده از کلمه کلیدی اصلی در سایت.

• معیارهای اعتماد یک دید کلی از سطح اعتبار سایت شما یا میزان اعتماد به آن.

• ایندکس کنونی مقیاسی برای تشخیص اینکه چه اندازه از سایت شما ایندکس شده است.

10. سایت SEMrush

@title

هدف: بررسی کلمات کلیدی

SEMrush یک داشبورد بسیار مفصل است که گزارشی از عملکرد دامنه ها و صفحات خاص موجود در آنها ارائه میکند. این سایت جعبه ابزارهای زیادی ارائه میکند و جعبه ابزار SEO یکی از آنهاست.

در زیر یکی از ویژگیهای برجسته این جعبه ابزار را مشاهده میکنید. با استفاده از این ویژگی میتوانید ببیند که یک صفحه خاص از سایت شما، برای کدام کلمه کلیدی از رتبه خوبی برخوردار است، رتبه صفحه برای آن کلمه کلیدی چیست و حجم ماهانه ی جستجوی آن کلمه کلیدی چقدر است.

@title

با استفاده از بقیه ابزارهای SEO میتوانید عملکرد صفحه خود را با رقبایتان مقایسه کنید، بک‏لینک هایتان را تحلیل کنید، کلمات کلیدی مناسب را مورد بررسی قرار دهید، و از سایر فرصتهای SEO داخلی مانند اینها استفاده کنید.

11. ابزار اسکریمینگ فراگ Screaming Frog

@title

هدف: تحلیل سایت.

اسکریمینگ فراگ بهترین دوست یک دیجیتال مارکتر است.

این ابزار که به صورت ویژه برای افرادی که در زمینه SEO فعالیت می کنند طراحی شده، سایت های مورد نظر را Crawl می کند و URL ها را مورد بررسی قرار می دهد تا مشکلاتِ رایج SEO را در این صفحات پیدا کند. این برنامه فرآیندی را که به ویژه برای سایت های بزرگتر زمان بر است، ساده کرده و به آن شتاب می دهد. اگر این فرآیند به صورت دستی انجام شود، میتواند ساعت ها یا روزها طول بکشد.

در اینجا می توانید به صورت دقیق تر ببینید که این برنامه چطور کار می کند:

برنامه جاوا قابل درک است، و به سادگی میتوان در بخش های مختلف آن تغییر ایجاد کرد به علاوه، می توانید همه یا برخی از داده ها را در یک فایل اکسل ذخیره کنید. به عنوان نمونه، فرض کنید که برای مدیریت کلمات کلیدی خاص در لینکهایتان، از Optify، Moz، یا RavenSEO استفاده می کنید. می توانید به سادگی از فایل اکسل تهیه شده یک فایل .csv بسازید، تغییرات کوچکی در نحوه فرمت آن ایجاد کنید و نتیجه ی به دست آمده را در ابزار دلخواه خودتان آپلود کنید.

*نسخه ی ابتدایی دارای این محدودیت هاست: برای هر سایت تنها می توانید 500 لینک را بررسی کنید، و به تنظیمات و ویژگی ها دسترسی کامل ندارید.

12. ابزار بررسی بهینه¬سازی موتورهای جستجوی Found

@title

هدف: تحلیل سایت

آیا میخواهید در صفحات جستجو، نسبت به رقبایتان عملکرد بهتری داشته باشید؟

(واقعا کسی هست که نخواهد! )

ابزار بررسی SEO که توسط Found طراحی شده، ابزاری مناسب برای بازاریابی است که می خواهد ایرادات رایجِ SEO در یک سایت را شناسایی (و حل) کند.

@title

کافیست که URL خود را وارد کرده تا سایتتان از نظر SEO به صورت کامل مورد بررسی قرار گیرد. این ابزار به سه بخش اصلی تقسیم می شود:

• مشکلات تکنیکی این بخش، گزارشی از عوامل تاثیرگذار مانند canonicalization دامنه و نقشه های سایتِ XML ارائه می کند.

• مشکلات محتوایی این بخش، بر عوامل تاثیرگذاری مانند کلمات کلیدی و داده های متا تمرکز می کند.

• تحلیل لینک های خارجی هدف این بخش این است که کیفیت و کمیت لینک های خارجی را ارزیابی کند.

در این ابزار نیز پس از اجرای گزارش، امکان دانلود آن به صورت PDFوجود خواهد داشت تا بتوانید نتیجه را به سادگی با سایر اعضای سازمانتان به اشتراک بگذارید.

Canonicalization یک دامنه یعنی وقتی چند URL یکسان برای یک صفحه وجود دارد (به عنوان نمونه www.example.com و example.com)، بهترین گزینه را از بین آنها انتخاب کنیم.

13. ابزار Remove’em

@title

هدف: ساخت لینک

تا حالا شده لینک خریداری کنید؟ و یا بخش نظرات یک وبلاگ را با یک پیام یا لینک اسپم کنید؟ اگر بله، ما شما را میبخشیم.. ولی گوگل نه!

لینکهای مصنوعی یا غیرطبیعی، میتوانند به رتبه شما آسیب جدی وارد کنند. برای از بین بردن این لینک ها می توانید از Remove’em استفاده کنید:

این ابزار مفید، بک‏لینک های شما را مورد بررسی قرار می دهد و لیستی از اطلاعات لینک ها و دامنه هایی تهیه می کند که برای حذف باید به آنها مراجعه کنید. اگر بخواهید با استفاده ابزار گوگل این لینک ها را رد کنید، این ابزار به شما اجازه می دهد که لیستی از این لینک ها تهیه کنید که برای این کار مناسب باشد. (با این کار به گوگل می گویید که در هنگام Crawl کردن سایت شما، این لینک ها را در نظر نگیرد).

14. ابزار بررسی کلی SEO، محصول Varvey

@title

هدف: تحلیل سایت

این ابزار بررسی SEO، اطلاعاتی درباره قدرت دامنه، لینک ها، SEO تصاویر، حضور در شبکه های اجتماعی، SEO تکنیکی مربوط به صفحه، سرعت صفحات و مانند اینها را در اختیار کاربران قرار می دهد.

این گزارش کامل، در کمتر از 1 دقیقه آماده می شود، و جنبه¬های مختلف عملکرد سایت را مورد بررسی قرار می دهد؛ در گزارشات ایجاد شده، از تیک های سبز، ضربدرهای قرمز و علامت های تعجب زرد برای نمایش میزان اهمیت مشکل استفاده می شود.

یکی از بخش های مورد علاقه ما بررسی دقیق تصاویر است:

@title

در این بخش از گزارش، با تحلیل متن های جایگزین (Alt Texts)، بر قدرتِ تصاویرِ به کار رفته در سایت شما تمرکز می شود. اگر از تعداد زیادی از کلمات استفاده می کنید، از متن جایگزین استفاده نمی کنید و یا اینکه متن جایگزین تان ضعیف به نظر می رسد، این ابزار به شما اطلاع می دهد و می توانید تغییرات لازم را اعمال کنید.

در پایان باید بگوئیم که هیچوقت این فرصت را پیدا نمی کنید که به صورت کامل ببینید که گوگل درباره سایت شما چه اطلاعاتی دارد یا ندارد اما با استفاده از استانداردهای SEO و ابزارهای معرفی شده در بالا، میتوانید شانس سایت خود را برای قرار گرفتن در رتبه های بالا افزایش دهید.

امیدواریم این متن برای شما مفید واقع شده باشد. هر گونه سوال و پرسشی درباره این ابزار ها بود در بخش نظرات نماسایت پایین مقاله بپرسید در اولین زمان کارشناسان ما به شما پاسخ می دهند.

ترجمه شده

توسط تیم تحریریه نماسایت


پیام گذاشتن


refresh
captcha

logo

برای ورود به کسب و کار اینترنتی این گیره به کارتان می‌آید

استفاده از مطالب سایت برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلا مانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت منظومه نگاران نت می باشد