25 دلیلی که باعث میشوند وب سایت شما توسط گوگل مجازات شود.

@title

تا به حال سایت شما جریمه شده است؟

از کجا متوجه شدید که جریمه شده اید؟

چرا سایت شما جریمه شده بود؟

در این مقاله قرار است درباره دلایلی که باعث جریمه شدن سایت می شود با هم صحبت کنیم، پیشاپیش از شما به خاطر پاسخ دادن به 3 سوال بالا و گفتن تجربیات تان درباره جریمه شدن شما توسط گوگل ممنونم.

گوگل ماموریت مهمی را بر عهده دارد. این موتور جست و جو می خواهد اطلاعات دقیق و محتوای منحصر به فرد بهترین نویسندگان و صاحبین بیزینس ها را در اختیار کاربران خود قرار دهد. به این منظور این موتور هوشمند به طور مداوم الگوریتم های خود را بهبود می بخشد تا بهترین وب سایتها را در معرض دید علاقه مندان خود قرار دهد.

متأسفانه یا بهتر است بگویم خوشبختانه، چنین ساز و کاری جریمه هایی را برای وبسایتها به همراه خواهد داشت. این جریمه نتیجه یافتن چیزی در وبسایتتان است که با قوانین گوگل سازگار نباشد. بعضی اوقات یک وبسایت مستحق جریمه شدن است، اما اگر بدانید که اشتباه کرده اید، می توانید اشتباه خود را اصلاح کنید تا از خشم گوگل و جریمه شدن آن دور شوید.

جریمه گوگل چیست؟ + تاریخچه آن

@title

گوگل از دسامبر سال 2000 الگوریتم های رتبه بندی خود را تغییر داده است. ارائه این الگوریتمها مقارن با زمانی بود که این شرکت افزونه نوار ابزار (Toolbar )خود را منتشر کرد. در آن زمان، بروزرسانی های نوار ابزار باعث ایجاد تغییرات شگرفی شد که توانست صنعت سئو را به چیزی که هم اکنون می شناسیم تبدیل کند. در واقع، این اولین بار بود که PageRank به گونه معنی دار یا قابل استفاده منتشر شد.

طی دهه های بعد، گوگل همچنان به اصلاح نتایج جستجوی خود ادامه داد. با گذشت زمان، این موتور جست و جو شروع به از بین بردن محتوای بی کیفیت و بالا بردن رتبه محتواهای خوب در SERP نمود و درست همین جاست که جریمه ها وارد عمل شدند.

به روزرسانی Penguin update در سال 2012 منتشر شد. این به روز رسانی باعث شد که 1 نتیجه از هر 10 نتیجه جستجو در عرض یک شب حذف شوند و لذا، تعداد زیادی از سایت ها از صفحه جست و جو پاک گردند، این به روز رسانی، محتوای بی کیفیت را از صفحه گوگل پاک کرد و متخصصین سئو را مجبور کرد که با دقت بیشتری درباره استراتژی محتوای خود فکر کنند. از آن زمان، متخصصان سئو با ترس از اینکه بروزرسانی بعدی باعث جریمه شدنشان شود، تلاش شان را می کنند تا از الگوریتم های گوگل پیروی کنند.

چگونه تشخیص دهیم که جریمه شده ایم؟

@title

مجازات ها می توانند اتوماتیک یا دستی باشند. مجازات های دستی، احتمالاً به شما از طریق گوگل سرچ کنسول اطلاع داده میشوند، اما اگر الگوریتمی برای جریمه سایتهای خطاکار به کار گرفته شده باشد، ممکن است از آن اطلاع پیدا نکنید. این مجازاتها حتی ممکن است باتجربه ترین متخصصین سئو را هم نابود کنند لذا در این مقاله ما قصد داریم سرنخهایی را در مورد مجازات های الگوریتمی در اختیارتان قرار دهیم

• وب سایت شما با توجه به نام تجاری تان رتبه خوبی ندارد. اگر سایت شما در سایر موارد رتبه ای ندارد، حداقل باید در مورد کلمه کلیدی برندتان عملکرد خوبی داشته باشد.

• هر صفحه ای در هر پوزیشنی بدون انجام هیچ گونه اقدامی از طرف شما؛ دو یا سه صفحه افت رتبه پیدا کرده باشد. یا حتی Domain Autority شما افت پیدا کرده باشد.

• کل سایت از نتایج جستجوی ذخیره شده گوگل حذف شود.

• جستجوی سایت – کلمه کلیدی سایت site:yourdomain.com هیچ نتیجه ای را در پی نداشته باشد

اگر یک یا چند مورد از این عوامل را مشاهده کردید، اولین شک تان این باشد که سایت شما توسط گوگل جریمه شده است.

چرا گوگل سایت من را جریمه کرده است؟

@title

گوگل به طور مداوم نحوه ایندکس کردن محتوا را اصلاح و بازبینی می کند.

اگرچه سرنخ هایی در مورد به روزرسانی های الگوریتم خود منتشر نمی کند، که دلیل آن هم واضح است چرا که اگر دقیقا تغییرات در الگوریتم ها و نحوه کار الگوریتم را تشریح کند؛ راه های دور زدن و فریب آن به راحتی در دسترس قرار می گیرد.

برای همین در ادامه با هم به 25 دلیل رایجی که باعث می شود وب سایت شما توسط گوگل جریمه شود، می پردازیم. سعی می کنیم مهم ترین دلایل را بیاوریم و چنانچه شما دلیل دیگری هم داشتید می توانید در قسمت نظرات نماسایت با ما و سایر کاربر ها به اشتراک بگذارید.

25 دلیلی که باعث میشوند وب سایت شما توسط گوگل مجازات شود.

در حالی که گوگل به ما نمی گوید دلایل قطعی اعمال این جریمه ها چیست، اما می دانیم که عوامل زیر در جریمه شدن شما نقش دارند.

1- خرید لینک

مطمئناً خرید لینکها می تواند تلاشی برای دستکاری PageRank تلقی شود، و لذا باعث جریمه شدن شما گردد. اگر لینکهای بدی را خریداری کرده باشید (و یا تعداد زیادی از آنها را خریده باشید)، احتمال بسیار بالایی دارد که جریمه شوید.

2- لینک متقابل زیاد

مبادله لینکها یکی از تاکتیک های عالی بازاریابی بود تا زمانی که سوء استفاده از آن شروع شد. اگر در حال تبادل لینکهای زیادی با مشتریان خود هستید، این را در نظر بگیرید که اقدام شما میتواند توسط گوگل یک نوع تقلب به حساب بیاید.

3- محتوای تکراری

همه ما میدانیم که وجود هرگونه محتوای تکراری در سایت شما باعث می شود که محتوای مورد نظر از نظر گوگل مفید نبوده و لذا این امر می تواند منجر به مجازات شما شود. بنابراین بهتر است اطمینان حاصل کنید که مطالب شما بی نظیر و یونیک هستند؛ برای این کار میتوانید از ابزارهایی مانند Copyscape استفاده نمایید.

4- استفاده بیش از حد از برچسب هایH1

ساختاربندی درست محتوا به سئو کمک می کند. برچسب H1 به گوگل کمک می کند تا صفحه شما را به نحو مطلوبی ارزیابی نماید. استفاده بیش از حد از برچسب های H1 می تواند به عنوان تلاش برای تغییر جایگاه وبسایتتان در لیست گوگل با استفاده از کلمات کلیدی در نظر گرفته شود؛ که البته جدیدا این موضوع اهمیت سابق خودش را از دست داده است.

5- 404 داخلی

گوگل می خواهد بداند که آیا شما به محتوای خود اهمیت می دهید و خطاها و مشکلات را از بین می برید یا خیر؟ اگر در صفحات وبسایت شما خطای 404 وجود داشته باشد، گوگل را مطمئن می کنید که کاربران شما اطلاعات مورد نظر خود را دریافت نمی کنند.

6- لینک هایی از سایت هایی به زبانی دیگر

به نظر می رسد این یکی ناعادلانه است، اینطور نیست؟ شما لینک مجازی را از مشتری خود در کشور دیگری دریافت کرده اید، اما از نظر فنی این لینک برعلیه شما وارد عمل میشود. خوب ، استدلال گوگل صحیح است: کاربران یک سایت معمولاً تمایل دارند لینکهایی به زبان خودشان را مشاهده کنند، بنابراین لینک دادن به سایتهایی که به زبان دیگر هستند برایشان چندان مفید نخواهد بود.

البته درباره این موضوع باید بیشتر توضیح بدهم؛ و یک نکته مهم را یاد آوری کنم، یکسری از سایت ها برند هستند مثلا Ahrefs یا MOZ یا Alexa اگر سایت های ایرانی که زبان فارسی هستند به این سایت ها لینک بدهند، هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت چرا که این سایت ها به عنوان سایت های رفرنس و منبع شناخته شده اند، و فرقی ندارد به هر زبانی چه چینی ، فارسی، آلمانی و... می توانند لینک داشته باشند. و این طبیعی و پذیرفته است.

اما مثلا نماسایت ما که در جهان برند نیست، اگر تعداد بک لینک های خارجی آن بیشتر از بک لینک های زبان خود سایت باشد، اینجا گوگل شک می کند، در واقع حق هم دارد. مثلا سایت نماسایت تعداد بک لینک سایت های فارسی زبان به آن 100 عدد باشد و آن وقت 2000 بک لینک از سایت های خارجی داشته باشد، خوب طبیعی هست که این موضوع به شدت مشکوک خواهد بود. و احتمال جریمه شدن دارد.

7- محتوای پر شده از کلمه کلیدی

انواع مختلفی از "قوانین" عجیب و شگفت انگیز درباره میزان استفاده از کلمات کلیدی در محتوا وجود دارد. حقیقت این است که هیچ یک از این قوانین اثبات نشده اند، لکن تراکم بالای کلمات کلیدی نشان دهنده محتوای ضعیف است.

دوست دارید تجربه ما در نماسایت را از استراتژِی اشتباه چگالی بالا کلمه کلیدی بدانید؟ در مقاله اشتباه ما در چگالی کلمه کلیدی این تجربه را به طور کامل با شما به اشتراک گذاشته ایم.

8- لینکهای پاورقی

برخی از طراحان وب از لینکهای پاورقی به عنوان لینکهای هدایتی استفاده میکنند برخی سعی می کنند از لینکهای پاورقی برای دستکاری PageRank استفاده نمایند.

چنانچه دوست دارید درباره دلیل بالارفتن اسپم اسکور 81 درصد در سایت namayeshgah.ir و چرایی آن بدانید مقاله دلایل گرفتن اسپم اسکور 81 درصد در یک دامنه 14 ساله را مطالعه کنید.

9- عدم درج sitemap

گوگل از نقشه سایت XML برای تجزیه و تحلیل ساختار سایت شما و ارزیابی آن استفاده میکند. بنابراین مطمئن شوید که نقشه سایت XML شما در دسترس و به روز باشد، و سپس آن را در گوگل سرچ کنسول خود سابمیت کنید.

این موضوع در گذشته به چشم من نمی آمد و فکر نمی کردم موضوع با اهمیتی باشد، چرا که گوگل از طریق بک لینک هایی که به یک سایت داده می شود هم آن سایت را ایندکس می کند، و لزومی ندارد که حتما شما سایت مپ ارائه بدهید. تا این که در یکی از پروژه های تیم 1 سئو نماسایت بعد از گذر از 6 ماه متوجه این شدیم که این سایت sitemap آن در سرچ کنسول درج نشده بود؛ برای همین روند پیشرفت آن پروژه نسبت به سایر پروژه های تیم 1 سئو به شدت کند تر بود، و دلایل که بررسی شد متوجه این شدیم که سایت مپ در سرچ کنسول به ثبت نرسیده است.

10-لینک های پنهان

همه لینکهای موجود در سایت شما باید برای کاربران قابل مشاهده و مفید باشند هر چیزی که مخفی باشد مخفی تلقی خواهد شد. هرگز لینکی با همان رنگ پس زمینه صفحه را حتی به صورت سهوی انتخاب نکنید.

11- لینکهای خارجی خراب

اگر لینک هایی که از سایت شما به سایر سایت ها داده می شود را به روز نکنید، گوگل فرض می کند که به کاربران خود اهمیتی نمی دهید و با اینکه بازدید کنندگان را به صفحات مختلف خطای 404 هدایت کنید مشکلی ندارید. بنابراین بهتر است لینکها را بطور دوره ای بررسی کنید و موارد خراب را حذف نمایید.

12- محتوای کپی شده

بعضی اوقات مدیران وب سایتها برای پر کردن صفحات خود، محتوای سایتهای دیگر را کش میروند. اغلب اوقات، این کار با نیت های خوبی انجام می شود به شرطی که منبع ذکر شود، و ممکن است یک خطای عادی تلقی شود اما اگر این کار به کرات تکرار شود گوگل بی تفاوت نخواهد بود.

این مورد با مورد 3 تفاوت آن در این است که مورد 3 درباره خود سایت است، اما مورد 12 درباره محتوای کپی شده از سایر سایت ها.

13- محتوای پنهان

تکنیک های بهینه سازی کلاه سیاه مانند پنهان نمودن متن در صفحه برای دستکاری موضوع یا وزن کلمات کلیدی تخلف محسوب می شود ناگفته نماند که این یک تخلف بسیار بزرگ از دید گوگل به حساب می آید.

14- استفاده بیش از حد از انکر تکست

روزگاری، متخصصان سئو برای تقویت متون خود به کلمات کلیدی خاصی تکیه می کردند، یعنی با یکسری کلمه کلیدی خاص به مقاله مد نظرشون لینک می زدند اما از زمان بروزرسانی پنگوئن 2012، استفاده بیش از حد از لینک و انکرتکست تخلف به حساب می آید پس بهتر است لینکهای غیر طبیعی را به نفع لینکهای حیاتیتان حذف کنید.

15- غفلت از تگ hreflang

تگ "هرفلانگ" به منظور اطلاع رسانی به گوگل طراحی شده تا به این موتورجستجو نشان دهد که شما عمدتا محتوای تکراری را به زبان های مختلف یا محلی منتشر میکنید.

16- در دسترس نبودن وبسایت

وقتی وبسایتی در دسترس نیست، بازدید کننده، مدیر وب سایت و موتور جستجو گوگل همگی ناراحت می شوند؛ اگر گوگل سایت شما را پیدا نکند، ترجیح می دهد آن را از فهرست بازدید کنندگان حذف نماید.

17- خرید بک لینک

که البته بخواهم صادق باشم واقعا این لینک ها موثر هستند، به شرطی که بدانید باید چگونه این لینک ها را خرید؟ و استراتژی شما برای خرید بک لینک چگونه باید باشد. اگر بدون آگاهی باشد، احتمال تشخیص آن توسط گوگل بسیار بالاست.

18- ساخت لینک سریع

همه ما دوست داریم سریع نتیجه بگیریم، و در نتایج گوگل زودتر دیده شویم و این حس که خیلی هم طبیعی هست باعث می شود که در بعضی از موارد افراط کنیم، برای مثال عمر دامنه ما 3 ماه است حدود 1400 تا بک لینک به آن می زنیم! خیلی مشکوک است چطور یک دامنه که 3 ماه از آن می گذرد توانسته در 3 ماه این همه لینک را جذب کند؟ پس سرعت لینک سازی را به صورت مصنوعی زیاد نکنید باید صبر داشته باشید و با گذر زمان به آنچه که می خواید برسید.

19- استفاده از شبکه های وبلاگ

استفاده از خود وبلاگ ها یکی از روش های گرفتن بک لینک برای سایت است، اما زمانی که شما از وبلاگ ها به حالت شبکه ای استفاده می کنید، برای افزایش قدرت لینک ها و تشکیل PBN اینجاست که گوگل با شما برخورد خواهد کرد.

20- استفاده بیش از حد از لینک های وابسته( affiliate links)

لینک های وابسته، لینک هایی هستند که شما وقتی از سیستم هایی مثل Affiliate Marketing استفاده می کنید به وجود می آیند، نمونه بازر این مدل سایت ها برای من سایت ترب و ایمالز است؛ و گوگل با این مدل سایت ها مخالف نیست، فقط باید برای نحوه لینک سازی و مدل ارائه محتوای آن سایت ها استراتژی داشت تا با سایت های اسپم و مزرعه لینک تفاوت هایی وجود داشته باشد، البته این تفاوت درصورتی که استراتژی مارکتینگ درستی وجود داشته باشد بر اساس کلیک کاربران کاملا قابل تمایز است.

21- لینکهای Sitewide

لینک هایی که در همه صفحات وبسایت دیده می شوند، که اغلب این لینک ها در فوتر و هدر و سایدبار قرار دارند، لینک های سایت واید می تواند مفید باشد می تواند مضر باشد درصورتی که سایت ها مرتبط نباشد، و با یک نوع انکرتکست لینک شده باشند،گوگل با این مدل لینک ها برخورد می کند.

22- استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در متا

کلمات کلیدی متا مدتی است که مورد بحث و گفتگو قرار گرفته. دستکاری این کلمات بسیار آسان است بنابراین بهتر است اطمینان حاصل کنید که بیش از چهار مورد از آنها را در هر صفحه به کار نگرفته اید؛ که در غیر اینصورت کیورد استافینگ رخ می دهد.

23- سرعت کند

اگر سرعت سایت شما کند باشد، کاربران ناامید می شوند. بسیاری از عوامل میتوانند بر سرعت سایت تأثیر بگذارند، بنابراین شما باید به ارزیابی و رفع عیب سایتتان بپردازید؛ از افزونه حافظه پنهان یا CDN استفاده کنید.

24- محتوای اسپین شده (Article Spinning)

تا قبل از نوشتن این مقاله، خود من هم فکر نمی کردم محتوای اسپین شده یک روش کلاه سیاه باشد، و گوگل متوجه این گونه محتوا شود، در واقع به خاطر حجم زیاد پروژهها، ما مقالات را خریداری می کردیم و تنها شیوه ما برای اینکه ببینیم آیا این مقاله مقاله خوبی است این بود که بفهمیم مقاله کپی هست یا خیر؟ بعد متوجه این نبودیم که کپی بودن محتوا به کنار باید توجه می کردیم آیا محتوا اسپین شده هم هست یا خیر؟

محتوای اسپین شده یعنی محتوایی که بازنویسی شده از یک متن دیگر باشد، و فقط برخی از کلمات و جمله بندی شان تغییر پیدا کرده باشد. مثلا مقاله ای در حوزه تحقیق کلمه کلیدی باشه و شما هر جایی که کلمه کلیدی رودر متن دیدید بزارید عبارت کلیدی یا حتی جمله بندی را طوری عوض کنید که کپی نباشد اما اصل مفهوم و موضوع کاملا یکی باشد.

25- کامنت اسپم

اکثر سیستم های اظهار نظر دارای یک سیستم شناسایی اسپم خودکار هستند، اما برخی از نظرات هنوز هم از این سیستم عبور میکنند. بنابراین به کامنتهایی که دریافت میکنید دقت نمایید. تا اسپمی در آنها وجود نداشته باشد. اگر وقت ندارید که کامنتها را بررسی کنید بهتر است کلا کامنتها را ببندید.

ترجمه شده

توسط تیم تحریریه نماسایت

بازنویسی و ویرایش فاطمه درویشی


پیام گذاشتن


refresh
captcha

logo

برای ورود به کسب و کار اینترنتی این گیره به کارتان می‌آید

استفاده از مطالب سایت برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع بلا مانع است. کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت منظومه نگاران نت می باشد